Halachic Weddings -- this may surprise you

So does not a photographer and various guest milling about constitute public? Long ago I blogged as follows:

A Touchy Subject

Thursday, October 26th, 2006

Please pardon the pun above.

Actually this post came about unintentionally.In the course of gathering info on what frum NY wedding costs, I got a number of interesting responses. One of them included the following:

. Some rabbanim (a growing number) are recommending doing all but the touching pictures before the chuppah bec it’s getting rediculous, let alone the lack of kavod for your guests to make them wait for 2 hours while you take pictures. People have lives, especially community leaders who may not be staying for the entire wedding. Some rabbanim (much fewer) are allowing taking even touching pictures (so I’ve heard).

I have my own strong view on the “touching pictures,” but I won’t bring them up here so that you can feel free to express your opinion on these opinions.


What I only hinted at was that I do not find such pictures the least bit appropriate. Yes, the chasson and kallah are married now, but that does not mean they need to publicly exhibit their affection for each other by clasping hands, embracing, etc., all at the photographer's direction! Now I have a rabbinic (and not RW chareidi) source. My husband directed me to R' Aviner's piece entitled "A Wedding is not a Performance." It is all in Hebrew. So if your language skills are up to it, you can read it here:http://www.ateret.org.il/hebrew/library.php?id=567.
The principle I refer to is reiterated several times in the piece. First in the exhortation not to keep gazing into one another's eyes at the time of the bedecken:
יש נוהגים להסתכל זה על זה בלובן העיניים זמן ממושך, וכל המרבים להסתכל, הרי זה סימן לכולם שהם אוהבים, כמו שיש חושבים שככל שבעל התקיעה מאריך בתקיעה גדולה זה סימן של עומק תשובה ויראת שמים. אדרבא, כידוע, כתוב בשולחן ערוך ובקיצור שולחן ערוך שאין לבני זוג לגלות סימני חיבה הדדיים לפני אחרים, קל וחומר בחור ובחורה על סף נישואיהם. אין צורך שתעמדו זה מול זה עם פרצוף מתמוגג של פיגורינות של שעווה, אנו מאמינים לכם שאתם אוהבים. באותו מעמד, עוד נוהג החתן ללחוש באוזני אהובתו מילים מתוקות של שיחת נפש. זה יפה מאוד, אבל לא ברבים, ונשמח מאוד אם ינהג כן כל ימי חייו אחרי החתונה.

and under the chuppah
7. תחת הטלית. ספרדים נהגו לפרוש טלית מעל ראשי החתן והכלה. מנהג קדוש וקדום. אך אין זאת אומרת שיתעטפו בו שניהם כאחד לאורך החופה כברדיד משותף, מה שגם מצא חן בעיני אשכנזים לעמוד כן בזמן החופה. זה אמנם מאד רומנטי, אך כבר אמרנו: ביטויי חיבה בין בני זוג – לא ברבים. ועל כגון זה לימדנו רבנו הרב צבי יהודה: ``רומנטיקה – אחרי החתונה``. אך יש גרוע מזה: החתן והכלה מתחבאים תחת הטלית, ותחת מסתור זה מתחבקים ומתנשקים. זה כבר עובר כל גבול! אבל יש אפילו בתוך גבול היצר הרע: בסיום החופה הם מתחבקים ומתנשקים לעין כל! ביום טהור וקדוש שיש לחזור בתשובה!
They do make it sound like that is their choice, but based on how our own photographer behaved, I would think that the the photographers assure the couple that this is a standard shot that must be included for the wedding album to be complete. (no, our photographer did not go that far, but he did try to direct where to put out hands, etc. So, nearly 16 years later, I see that my feeling about this was correct -- despite everyone else taking it for granted.)

and when dancing in front of the newly married couple:
10. כלה נאה. הכלה ודאי יפה בעיני החתן, שאם לא כן, לא היה מתחתן אתה, ואפילו אומרים לחתן: ``כלה נאה וחסודה``. אבל אין זה מתיר לציבור להסתכל עליה. לכן בוודאי אין להושיב את החתן והכלה על פלטה ולהרים אותם, כאשר הם ישובים שם בישיבה מזרחית והכלה נאחזת כל רגע כדי לא ליפול, וכולם מסתכלים עליה. וקל וחומר אם בני הזוג יושבים שם מחובקים, כפי שהזכרנו לפני כן שאין לגלות חיבה ברבים.
other problems that arise in dancing:
11. ריקודים סלוניים. מאותה סיבה, המנהג החדש שהחתן והכלה רוקדים לעיני הבנות, כאשר הוא מסובב אותה ומרים אותה ומחבק אותה, אין לזה היתר. גרוע יותר: אחות הכלה ובעלה מצטרפים. גרוע עוד יותר: האחים וההורים רוקדים שם הורה משפחתית מעורבת. ומכאן עוד צעד, והחתן והכלה רוקדים ריקודים סלוניים בעזרת גברים.


Then there is the separate issue of at what point the kallah must cover her hair and how. While we tend to be very meikil in the type of covering -- allowing the combination of headpiece and veiling to function as such, though it does not cover everything completely, there are still minimal standards:

9. כיסוי ראש. אחרי חדר ייחוד לאשכנזים או אחרי החופה לספרדים, הכלה צריכה כיסוי ראש. יש רבנים מחייבים כיסוי מלא ככל אשה נשואה, יש מסתפקים בטול הדק של ההינומא, יש הולכים בדרך אמצעית של שתי שכבות טול, כד שהשיער מכוסה כדין ויחד עם זה אין הבלטה. אבל כלה בגילוי ראש, אין זו דרך טובה, וכן אם יש רק טול התולה מאחורי הראש כאשר השיער מגולה.

Comments

Popular Posts